انتخاب نام مناسب؛ اولین گام موفقیت در کسب و کار
احتمالاً یک چالش بزرگ را در راهاندازی کسب و کار یا شرکت خود تجربه کردهاید: انتخاب نام مناسب، یکی از دشوارترین مراحلی است که پیش روی یک کارآفرین یا شرکت نوپا ظاهر میشود. در جستجوی اینترنتی درباره نام و نامگذاری با توصیههای پیش پا افتاده و مبهم بی شماری روبرو خواهید شد. از این رو من در این مقاله قصد بر این دارم که برای انتخاب یک نام قدرتمند و بهیاد ماندنی به صورت خلاصه 6 تکنیک برای انتخاب نام مناسب و موفق به شما پیشنهاد دهم.
معیارهای انتخاب نام
1- نامعمولها را جستجو کنید
امروزه ،گوگل دیگر نامی آشناست اما زمانی در رقابت با نامهای مطرح دراین زمینه نامی نامعمول بوده است.
2- متمایز باشید
نام شما نه تنها باید غیرمعمول باشد بلکه باید منحصر بفرد نیز باشد.
3-به دنبال معنا و مفهوم باشید
نامهای معنادار در خاطر میمانند اما معنا را با تعریف اشتباه نگیرید.
معنای بسیاری از واژهها با آنچه از آن دریافت میشود ارتباط چندانی ندارد. در بعضی از واژهها نگاهها به سرعت به تفسیر و تداعی معنایی معطوف میشود که از آن واژه گرفته میشود اما شاید معنای استنباط شده متفاوتتر از معنلی حقیقی آن واژه باشد. به طور کلی معنا و مفهوم واژهها در برندینگ تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارند:
- بافت اجتماعی
- بافت فیزیکی واژهها تصاویر و گرافیک اطراف آن
- دانش و تجربه قبلی
- آواشناسی و مفاهیم دریافتی از صدا
4- به دنبال نامی باشید که بتوان با آن ارتباط احساسی برقرار کرد
امروزه یکی از روشهای مدرن مدیریتی جهت مدیریت ذهن مشتریان استفاده از تکنیکهای احساسی است و در کسب و کار شما، هر اندازه نام شما احساس بیشتری در مخاطب بیدار کند در کسب و کارتان اثر بخشی بیشتری خواهید دید.
5- باید قابل مالکیت باشد
مالکیتیک نام در دنیای امروز دو مفهوم دارد:
- باید بتوانید مالک قانونی نام تجاری مورد نظرتان باشید.
- مالکیت نام برند در بسیاری از مواقع به معنای مالکیت دامنه دات کام میباشد.
مالکیت دامنههای داتکام تنها مالکیت یک آدرس اینترنتی نیست بلکه این دامنه بر ردهبندی شما در جستجوی اینترنتی اثر خواهد گذاشت.
6-هرگز از مخففها استفاده نکنید
تا جایی که میتوانید از مخففها و حرف اول و آخر نام و یا نام خانوادگی خود و یا نام آنچه را که در ذهن خود دارید استفاده نکنید. اگر نام شما به قدری طولانی است که مجبور هستید از مخفف استفاده کنید باید به صورت زیرکانه و هوشمندانه از انتخاب این نامها در کنار هم استفاده کنید که ترکیب نهایی تداعیکننده آوای جدید باشد یا نام جدیدی در اذهان مشتریان شما به وجود بیاورد مانند نام "ITBrand" که در حقیقت "Ideal Tech Branding" میباشد.